پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3017
-
الف
+

نشست خبری «قاتل اهلی» در برج میلاد برگزار شد

نشست فيلم سينمايی «قاتل اهلی» به كارگردانی مسعود كيميايی در برج ميلاد برگزار شد.

نشست فيلم سينمايی «قاتل اهلی» به كارگردانی مسعود كيميايی در سالن سعدی برج ميلاد برگزار شد.

به گزارش آی‌فیلم و به نقل از سایت جشنواره فيلم فجر، مسعود كيميايي نويسنده و كارگردان، منصور لشكری قوچانی تهيه كننده، بهزاد عبدی آهنگساز، فرشاد محمدی مدیرفيلمبرداری، پولاد كيميايی و پگاه آهنگرانی بازيگران در اين نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مسعود كيميايی که ورود او به داخل سالن با تشويق خبرنگاران همراه بود، بیان کرد: آمدن و نشستن با شما تبعات دارد. با دنيای مزدوری در هنر روبروييم. قيمت‌ها و ملاقات و جنس خنديدن‌ها را می‌دانيم. اين فيلم مال نترس‌هاست. كسی كه اين فيلم را می‌بيند، نترس است، مانند سازنده‌اش. این فیلم برای او ساخته شده است. برای كسی که خود را در نادانی‌ها می‌گذارد.

وی ادامه داد: دو سال برای اين فيلم علاف بودم اما ايستادم تا فيلم را بسازم. اما دیگران به اين فیلم با گرفتن دو زار دامن می‌زنند. برای تو فيلم را ساختم و برای تو اينجا نشستم. دسيسه‌ها و سياهی ديگر نمی‌ماند و فقط فيلم است که می‌ماند.

منصور لشکری‌قوچانی در ادامه گفت: ممنون كه حمايت می‌كنيد. این فیلم پروداكشن سختی داشت اما خدارو شكر به خوبی گذشت. متأسفانه جواد بیات تصويربردار پشت صحنه این فیلم امروز فوت كرد. در ادامه او از حاضران خواست برايش فاتحه‌ای بخوانند.

در ادامه پگاه آهنگرانی اظهار کرد: از صميم قلب می‌گويم افتخار می‌كنم اکنون كنار مسعود كيميايی نشستم. او به من بازی در این فیلم را پيشنهاد داد و مگر می‌شود، برای بازی کردن در فیلم او وسوسه نشوم.

بهزاد عبدی نیز درباره همکاری‌اش با کیمیایی در جدیدترین فیلمش بیان کرد: این دومين همكاری من پس از «متروپل» با کیمیایی است. همه نکات را پیش از شروع فیلم او به خوبی برایم توضیح داد.

پولاد کیمیایی در ادامه این نشست گفت: سال‌هاست دارم از سينمای كيميايی ياد می‌گيرم. ممنون از آقای فریدون جيرانی و سعید راد كه در اینجا حضور دارند. اکنون عليرغم گلایه‌های زياد گفتم اينجا باشم تا سوالات را پاسخ بدهم. دوست داشتم پرویز پرستويی و امیر جديدی هم اینجا بودند، اما حاشيه‌ها كام‌مان را تلخ كرد. دوست داشتم بخش جشن جشنواره حفظ شود و از تلخی دور باشيم.

در بخش دیگری از این نشست، كيميايی در پاسخ به سوالات خبرنگاران توضیح داد: این فیلم نثر روزنامه‌ای داشت و موضوع آن رسانه است. اين فيلم ١٠٨ دقيقه است. به بهزاد عبدی هم كه نسخه را دادم، گفتم تا این حد موسیقی می‌خواهم كه يک دقيقه هم زمان آن بيشتر نشد و اکنون فقط سه چهار دقيقه بايد از آن كم شود.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری دیگر، از حواشی به وجود آمده در روند ساخت فیلم «قاتل اهلی» گفت: اين حجم بی‌اخلاقی از داخل خود فيلم و از اصلی‌ترین نيروی فيلم آمده است. پولاد يک بازيگر است. هر وقت متلک می‌خواهند بگويند، به او می‌گويند پسر كيميايی. هی نيش می‌زنند تا این حد که  خون داریوش مهرجويی را هم به جوش آوردند.

كيمیایي ادامه داد: در این میان كنجكاوی ايجاد شده است و خبرنگاران حق دارند سوال بپرسند. آقای لشکری قوچانی آدم محترمی است اما ايشان كارشان تبليغات در تلويزيون بوده است. او با ساخت اين فيلم در كنار من و به واسطه من برای خودشان تبليغ بزرگی كرد. او به من نتوانسته بند كند، حالا نوبت به پولاد رسيده است. اين فيلم سازنده و روش دارد. مگر می‌شود، بعد از پنجاه سال فيلم‌ام را برای پسرم كج و كوله كنم.

پولاد کیمیایی هم در ادامه صحبت‌های پدرش گفت: به‌خاطر من سكانسی كم يا زياد نشد. از ابتدا قرار نبود در اين فيلم به خاطر هم‌زمانی بازی در «گشت2» و اینکه اساسا من خواننده نیستم، بازی كنم، اما آقای لشکری قوچانی اصرار كرد كه پدرت دوست دارد در فيلم باشی. اکنون می‌بینیم که سكانس‌هايی از فیلم حذف و فينال آن مانند كليپ شده و تغيير کرده، در صورتی‌كه در فيلمنامه اينگونه نبوده است.

وی ادامه داد: امیر جديدی در این فیلم نمونه قهرمان كلاسيک فيلم‌های كيميايي است. من نخواستم به زور بر خلاف صحبت‌های لشکری‌قوچانی، در این فیلم وارد شوم. او بود که گفت می‌خواهم از شما پدر و پسر در جشنواره فيلم داشته باشم. بسیار ناراحتم چرا با بزرگان اينگونه رفتار مي‌شود و کسی صرفا به خاطر سرمايه‌اش فيلم را بی‌هیچ دليلی تغییر می‌دهد. 

قوچاني نیز در ادامه این بحث‌ها گفت: در اين فيلم بر قانون اصرار داشتم. معتقدم هر خلافی که صورت می‌گیرد، این قوه قضائیه است که باید قضاوت کند. اکنون فيلمنامه موجود است. اين فيلم زندگی من است و اگر خوب نباشد، من از سينما حذف می‌شوم. 14 درصد از پول من را در فیلم، دولتی بر می‌دارد كه ادعا می‌كند از هنر حمايت مي‌كند. حاشيه‌ها به فيلم من لطمه می‌زند. ایمان دارم که در اين نظام بی‌گناه پای چوبه دار می‌رود اما اعدام نمی‌شود. به زودی پيگيری قانونی اين اختلاف را انجام خواهم داد.

در این نشست فریدون جيرانی که به عنوان یکی از حاضران نشسته بود، به اصرار مجری از جای برخاست و در حمایت از مسعود کیمیایی، اینچنین بیان کرد: متاسفانه اين اتفاق افتاده است و متأسفم كه به اینجا آمده‌ام برای حمايت از مسعود كيمیايي و ابراز و تأکید بر اينكه مولف واقعی هر فیلم، كارگردان است و اوست كه می‌تواند درباره فیلم تصميم بگيرد. از نامه پرويز پرستویی و فضايی كه اينجا در برج میلاد و کاخ جشنواره ايجاد شده است، بسیار متأسفم. آمدم اينجا و نمی‌خواستم مشكلات به اينجا كشيده شود. آقای کیمیایی به احترام شما و فيلم‌هايتان تعظيم می‌كنم.

در ادامه نشست، مسعود کیمیایی گفت: از سعيد راد که اینجاست ممنونم که باوجود اینکه يک سال با هم درگيری روحی داشتیم، الان اينجا نشسته است. او نماینده واقعی از نسل قديم است. البته جای پرويز پرستویی هم در این نشست خالی است و درود بر داریوش مهرجويی که به زودی نزد او می‌روم و دستانش را می‌بوسم.

این کارگردان در ادامه در پاسخی كوتاه به سوالات و توضيحات يكی از حاضران در نشست درباره فیلمش گفت: این فيلم سياسی نيست.

در بخش دیگری از نشست، پولاد کیمیایی با اشاره به حضور و انتخاب يغما گلرويی به عنوان ترانه‌ساز در این فيلم بيان كرد: کاراکتر خواننده در این فیلم از ابتدا مشخص نبود حتی به چه سبکی می‌خواند. يغما را در جشن حافظ ديدم و آقای قوچانی در نظر داشت اين خواننده در فیلم از فرهاد یا فريدون فروغی بخواند اما من گفتم كليشه است و اگر فيلم بخواهد حرف جديد بزند بايد ترانه و آهنگ جديد داشته باشد.

وی ادامه داد: این تيپ شخصيت ما‌به ازای خارجی ندارد. با يغما مشورت كردم، او من را به دوستانی معرفی كرد و در همین راستا تمرين كرديم. شعرهای يغما خاص است و به فضای فيلم‌های كيميايی می‌خورد. پدر و آقای قوچانی هم تأييد كردند كه در نهايت اين فيلم را بسازيم.

مسعود كيمیايي نیز در ادامه مجددا تأکید کرد: مگر می‌شود يک كتاب دو مولف داشته باشد. «قاتل اهلی» يک تعريف دارد و فقط در مونتاژ قرار است اندازه‌اش كمی تغيير كند. اين فيلم يک كيسه‌كشی می‌خواهد. فيلم تدوين ديگری نخواهد داشت. «قاتل اهلی» و حذفی‌اش مال من است و اقتصادش مال ايشان (اشاره به لشکری قوچانی)

كيميايی افزود: در این فیلم كاراكترهای واقعی را كمتر می‌بينيم. آنها كاراكترهايی خسته‌اند كه با پول ساخته شده‌اند. در این فیلم قهرمان مشخص شده و اندازه و معين نداريم.

این کارگردان در پاسخ به انتقاد يكي از خبرنگاران از خنده‌های سازمان‌دهی شده در سالن سينمايی برج ميلاد به هنگام نمایش فیلم «قاتل اهلی» با خنده گفت: اما آنها با يک داد ساكت شدند.

لشکری قوچانی نیز گفت: معتقدم «قاتل اهلی» فيلم خوبی است و بهتر از اين هم خواهد شد و بر اساس اين باور پای آن ايستادم. بازی‌های این فیلم فراتر از فیلمنامه است. بعد از جشنواره با مسعود كيميايی جلسه خواهيم گذاشت. سينما كار گروهی است. در «قاتل اهلی» عوامل را به خوبی كنارهم چيده‌ام و تمام آنچه كه از سينما و كيميايی می‌دانستم در این فیلم انجام دادم. بهتراست از حاشيه‌ها دور شويد.

كيميايي نیز در پاسخ به او گفت: كوتاه كردن فيلم در حد شما نيست. اصل حاشيه‌های ایجاد شده برای فیلم هم خود این آدم است.

ص گ / س م

نظر شما
ارسال نظر